Spar Tåsen valgte selgende lys

Da Spar skulle tenke mer opplevelse og energibesparing i sin nye butikk på Tåsen Nærsenter, falt valget på Nordens ledende leverandør av selgende lys – Light House Company. Og helt revolusjonerende så forbruker butikken kun 17 watt per kvadratmeter!

– Spar har her valgt en helt ny måte å tenke butikkbelysning på i dagligvaren, forteller Light House-leder Hans Krüger om den nye butikken på Tåsen Nærsenter.

 

Mye opplevelse

Salgssjef i Light House, Rune Sigurdsen, forteller:

– Tradisjonelt har dagligvaren belyst med lysrør som lyser direkte ned mot gulvet, i kombinasjon med spotlights. I Spar-butikken på Tåsen Nærsenter er lysene justert skrått mot hyllene og varene. Dette er gjort med et helt nyutviklet produkt – Market Line. Det skråstilte lyset er kombinert med LED-spot’er på utvalgte varegrupper, som for eksempel frukt – samt på endereoler og andre utvalgte punkter. Dette har gitt en butikk med mye opplevelse og store kontraster. Spar-butikken på Tåsen har rett og slett blitt en mer trivelig og inspirerende butikk, mener Sigurdsen.

 

Ny trend i dagligvaren

Light House Company har utviklet avanserte og selgende konsepter i 15 år, men dette er første gang konseptet selgende lys tas fullt ut i en dagligvarebutikk.
– Det er svært gledelig at dagligvaren også nå ser hvor mye salg, trivsel og opplevelse det ligger i riktige lysløsninger. Å handle dagligvarer har litt «må-preg» over seg, men uansett må de fleste av oss handle mat flere ganger i uken. Da er det jo like greit å gjøre dagligvare-innkjøpene til en hyggelig opplevelse for kundene – og for butikkene handler det om å benytte anledningen til å selge mer, mener salgssjef Sigurdsen.

Spar Tåsen er designet av Hans Petter Lund i KB Design og er levert i samarbeid med innredningsleverandøren ITAB Shop Concept.

 

Kun 17 watt per kvadratmeter

Hans Krüger forteller at energi, miljø og økonomi også er godt ivaretatt i lysløsningen.

– Light House har gjennom mange år utviklet unike lyskonsepter, med tanke på blant annet salg, merkevarebygging og trivsel. Men selvsagt har miljø og energieffektivitet også preget lysløsningene vi har utviklet de senere årene. I løsningen for Spar Tåsen er energieffektivitet og miljø ivaretatt på alle områder: produksjon, montering og miljøhensyn i det lengre perspektiv. Og ikke minst i energieffektivitet. Butikken forbruker kun 17 watt per kvadratmeter. Dette er rett og slett revolusjonerende, avslutter Light House-leder Hans Krüger.

Light House Company ble etablert i 1997 og har som visjon å være Nordens ledende leverandør av innovative belysningsløsninger. De leverer fra produkt til lysplanlegging og design, og er kjent som en spydspiss innen strategisk butikkbelysning. I tillegg belyser de restauranter, hoteller, museer, offentlige rom og private boliger – inne og ute. Light House har agentur for over 30 av verdens ledende produsenter og arbeider i Norden med en rekke ulike rådgivende ingeniører, arkitekter og installatører. I 2012 teller Light House Company 14 ansatte.

Ta gjerne kontakt for nærmere informasjon: Rune Sigurdsen /salgssjef, kontakt 959 80 260.

Spar Tåsen