Historien

Light House Company – fra Helgesens gate på Tøyen til et fyrtårn i Norden

 

1997: Start

Det var ganske enkelt lysten og gleden til å drive med lys som gjorde at Rune Moberg startet Light House Company i 1997. Han ønsket å se og høre folks positive reaksjoner på ferdig monterte prosjekter.

Forretningsideen var å være en belysningsleverandør for installatører i østlandsområdet. Showroom ble etablert i Helgesens gate på Grünerløkka, som allerede da var et trendy område for design, interiør og kultur. Vår eneste ansatte var Rune.

I denne perioden hadde Light House en liten, men jevn vekst, og det foreløpige høydepunktet kom i 2002, da vi leverte lys til SAS-hotellet ved Holbergs plass i Oslo.

Den første «Light House-katalogen» ble laget i 1999 og viste allerede den gang en betydelig stor produktbredde.

 

2005: Nytt eierskap

I 2005 ble Hans Krüger ansatt som daglig leder, og dette medførte store endringer på kort tid: strategien ble endret, flere ble ansatt, omsetningen vokste formidabelt, og Light House fremsto i helt ny profil.

Hans hadde tidligere blant annet bygget opp norsk avdeling for den svenske lysgiganten LampGustaf, som i 2005 ble kjøpt av Fagerhult.

 

Hovedtrekkene i vår nye strategi var å dreie fokus mot butikkbelysning – et område Hans hadde lang erfaring fra. Målsetningen ble etablert fra første stund: å bli et fyrtårn innen butikk- og prosjektbelysning i Norden!

I tråd med den nye strategien ble også Light House omprofilert med ny logo, nytt design og helt nytt image. Blant de nye medarbeiderne ble det ansatt lysdesigner, og som én av få leverandører på denne tiden laget vi lysplaner i auto-cad.

Veksten medførte også at store europeiske produsenter fikk øynene opp for Light House. Blant annet Metalarte, Nordic Light og Prolicht.

 

Vi så enorme muligheter med riktig bruk av lys, og blant annet ble konseptet «Selgende lys» etablert. Dette handler om hvordan vi kan få forbrukeren til å gjøre en forutbestemt handling ved riktig bruk av lys. Light House fokuserer på forbrukeratferd og relasjonen mellom forbruker og lys. De samme prinsippene som «Selgende lys» er utvidet til belysningsløsninger for cafeer, restauranter og andre områder, for å skape riktig stemning, trivsel, opplevelse og resultater ved riktig bruk av lys.

 

2006-2009: Kraftig vekst

De store endringene førte til betydelig vekst, og i 2006, 2007, 2008 og 2009 ble Light House Company kåret til Gasellebedrift* i Dagens Næringsliv.

 

Vi posisjonerte oss som en av de viktigste aktørene innen butikkbelysning i Norden og leverte belysningskonsepter basert på «Selgende lys»-konseptet til kunder som XXL Sport og Villmark, ARG, The Body Shop og Vitus Apotek.

Veksten medførte at vi vokste ut av lokalene i Helgesens gate, og i 2008 flyttet vi til nye lokaler på Etterstad i Oslo. Her ble det plass til flott showroom, funksjonelle arbeidsplasser, møterom og stort lager. Light House Family hadde økt til 13 medarbeidere.

Kompetanse- og produktutvikling har hele veien vært tydelige ledestjerne for Light House. Omfattende samarbeid med produsenter, kraftig utvikling av produktsortimentet og egenutvikling av produkter har gjort oss til en spydspiss innen forståelse av LED-løsninger. Blant annet designet vi en banebrytende lysløsning basert på LED (Light Emitting Diodes) til deler av det nye operabygget i Bjørvika.

 

Det ble også utviklet et helt nytt konsept for Norges største bokhandelkjede Libris, med bl.a en egendesignet signaturpendel. Spesialdesignede produkter ble også starten på vår egenproduksjon.

 

2010: Egen produksjon

I 2010 startet Light House egen produksjon i lokalene på Etterstad. Her designes og produseres blant annet spotlights, og vi har oppnådd stor suksess med design og produksjon av spesiallamper – «one of a kind» – til f.eks Hafslund, Den Norske Opera, Libris og Fiskeriet.

 

2011-2014: Veksten fortsetter

Gjennom spennende og fantastiske prosjekter, som Maxbos flaggskip på Hvam, advokatkontoret Grettes kontorer på Aker Brygge, Fredrikstad Kulturhus og utendørs belysning av moskeen på Furuset i Oslo, har vi befestet vår posisjon som et nordisk fyrtårn innen butikk- og prosjektbelysning.

I 2012 ble “Light House-GARANTIEN” etablert. Vi leverte allerede konseptet «Selgende lys» – og fra 2012 ga vi også resultatgaranti til konseptet!

I 2014 etablerte vi også datterselskapet LHC AB i Ørebro i Sverige. Dette gir et enda mer sentralt utgangspunkt for å videreutvikle den nordiske visjonen og posisjonen.

 

Garantien sikrer:

  • Omsetningsøkning.
  • Økt opplevelse i butikk.
  • Markedets beste LED-løsninger for butikk.
  • Betydelige energibesparelser med eller uten LED.
  • At vi er Nordens beste på lys og forbrukeratferd.

 

Et område som stadig har blitt viktigere innen belysning er miljøperspektivet, og Light House har i mange år fokusert på dette. Fra produksjon – via miljøvennlige driftsløsninger – til avhending, med hele 99% gjenvinnbarhet. Særlig den unike kompetansen innen LED gir våre kunder svært gunstige muligheter til å kombinere trivsel, merkebygging og salg med miljøvennlighet.

 

Light House er nå en moderne og fremtidsrettet kompetansebedrift, som har et fantastisk ståsted for fremtiden. Historien vår viser at det er mulig å kombinere visjonære vyer, solid strategisk arbeid og en offensiv vinnerkultur.

Light House er fortsatt privateid, og alle eierne jobber i bedriften.

 

* Hvert år kårer den norske avisen Dagens Næringsliv og Dun & Bradstreet Årets Gasellebedrifter. Kriteriene er blant annet at bedriften skal være i vekst, og omsetningen skal være mer enn doblet de siste 4 årene.