Konsept Vinonopolet Paleet

– Den originale logoen er viktig. Ikke minst i et rom som dette. I samarbeid med LHC har vi laget «lysflåter», som både gir ekstra lys i lokalet, presenterer den originale vinmonopolet-logoen, og samtidig gir en «varm kjølighet» til lokalet,

LHC har designet, produsert og installert lysarkitekturen i den nye Vinmonopolet-filialen midt på Norges paradegate.

– Den originale logoen er viktig. Ikke minst i et rom som dette. I samarbeid med LHC har vi laget «lysflåter», som både gir ekstra lys i lokalet, presenterer den originale vinmonopolet-logoen, og samtidig gir en «varm kjølighet» til lokalet, sier Yvonne Margrethe Grannes, som er ansvarlig for designen i den nye filialen. Dette avspeiles i den stringente logoen ved inngangen, og ikke minst finner vi denne igjen fra logoen som er hentet fra det første utsalget på Grünerløkka

– Vi ønsket å utnytte det vi kunne av den gamle bygningen. Lysflåtene ser ut til å være laget i kobber, sier Yvonne. I virkeligheten er det folie med kobberutseende, som betyr at fargen ikke vil forandre seg. Samtidig gir lysflåtene vinmonopol-tradisjoner i butikken.

– LHC har produsert lysflåtene spesielt til Vinmonopolet. Det blir ikke nødvendig å skifte armaturen før butikken legges ned. Sannsynligheten er stor for at også andre vinmonopolutsalg vil benytte seg av lysflåtene, sier hun.

Lysflåtene i taket speiler tradisjonen vår, men de er ikke produsert i kobber. De er «kobber-laminerte». Friskheten vil holde seg.

Vinmonopolet selger produkter som skal serveres avkjølte. Selv rødvin skal ha 18 grader under servering, og hvitvin minimum 12 grader. En butikk som kun selger «avkjølte» produkter har et problem. Hvordan skal disse varene presenteres?

– Det mest typiske i vinmonopolutsalg er kalde lysstoffrør og produkter som er presentert i hyller selv IKEA ikke kan matche, antyder Yvonne. I denne butikken har vi arbeidet mye med å gi «varme» til de «kalde» produktene. Kundene skal ikke fryse. De skal likevel føle at de vandrer i et avkjølt rom! LHC har arbeidet mye for å gi varme til de kjølige produktene.

«Kundene skal ikke fryse. De skal likevel føle at de vandrer i et avkjølt rom!»

 

Svalrommet var en utfordring, både plasseringsmessig og med hensyn til temperatur. Butikken har valgt trapp og heiseanordning. Når du nærmer deg rommet åpner skyvedørene til det «hellige».

Igjen har det vært viktig å finne den riktige fargetemperaturen, og ikke minst kamuflere lampene slik at de ikke er sjenerende for publikum.

Du skal kunne lese hver enkelt flaskeetikett selv med solbriller. Det skal virke kaldt i rommet, men du skal ikke fryse.

De ønsket noe spesielt og LHC foreslo lyslogoer. Krispy-white, sier Yvonne. Det er dette som har vært fargetonen hun har arbeidet med LHC for å finne. Avkjølte varer. Original vegg. Å ta vare på det som er i butikken. Gulvet etterligner betong, men det er ikke hardt å gå på. Hyllene er attraktive, selv om de er enkle. Lysarkitekturen er avgjørende for at kunde skal trives, sier Yvonne Margrethe Grannes.