Grønland Basar
Grønland basar var underbelyst, og til tross for et stort antall armaturer var det et lavt og flatt lys som gjorde senteret dunkelt.
LHC fikk oppdraget med å oppgradere belysningen i Grønland Basar.
Grønland basar var underbelyst, og til tross for et stort antall armaturer var det et lavt og flatt lys som gjorde senteret dunkelt. Dårlig fargegjengivelse og lite kontraster skjulte også de unike arkitektoniske detaljene og utsmykningene og ga et grått og kjedelig inntrykk av senteret.
Grønland Basar er et senter med enormt potensiale med sine farger, utsmykninger, logoer og varierte varer. Lysdesignet måtte for det første øke det generelle lysnivået med et crispy, hvitt lys med høy fargegjengivelse for å få senteret til å fremstå som lyst, trygt, fargerikt og hyggelig. Videre var det meget viktig å supplere med effektbelysning for å fremheve fasader og logoer, bannere og kunst, og skape et dynamisk og variert lysbilde.
Fokuset i designprosessen var å skape riktig balanse mellom grunnbelysning og effektbelysning for å skape riktig stemning og få belysningslagene til å sammen skape ønsket belysning.
Kraftige LED profiler med 40W pr meter er lagt i slisser i taket. I tillegg til å gi et godt lysnivå gir de også en flott visuell effekt. LED profilene i taket er godt synlige og er montert med et jevnt mellomrom som gir et rent og ryddig inntrykk.
Skinnemonterte spotter belyser veggmaleriene på messanin og skaper et fokus på maleriene, noe som gir de besøkende en opplevelse de ikke får på andre sentre. Fokuset på maleriene understreker identiteten og tilhørigheten til en av Oslos mest mangfoldige bydeler.
Fasaden består av en arkade som er dekorert med mosaikkfliser i gylne farger. Her ble det valgt armaturer med høy fargegjengivelse og intensitet for å få fasaden til å glitre og bli et blikkfang i gaten.
Hver søyle har tre dedikerte spotter med konsentrert lyskjegle som får søylene til å lyse uten å belyse selve gaten. Dette skaper en kontrast mellom den mørke asfalten og de glitrende søylene. Energi og økonomi
All belysningen er LED og dette har medført en betydelig reduskjon i
strømforbruket på kjøpesenteret, og dette gir både en økonomisk og
miljømessig gevinst.
Strømforbruket til belysning er 8,5W/m2 i det nye konseptet.
Vedlikehold LED-armaturene har en forventet levetid på 50.000 timer og kostnader forbundet med vedlikehold er redusert til et minimum.
Noen av produktene brukt i prosjektet:
LED-profil i slisser i tak:
LED FLex
Spotter til belysning av logoer og bannere:
Light House Hurricane LED
Fasade/logo:
Light House Today LED
Bue:
LEDS-C4 Pompeya Outdoor
Søyler:
LEDS-C4 Powell
Effektbelysning messanin
Light House Scope skinnespot
Effektbelysning hovedplan til bannere og logoer.
Light House Hurricane LED