Grønland Basar

Grønland basar var underbelyst, og til tross for et stort antall armaturer var det et lavt og flatt lys som gjorde senteret dunkelt.

LHC fikk oppdraget med å oppgradere belysningen i Grønland Basar.

Grønland basar var underbelyst, og til tross for et stort antall armaturer var det et lavt og flatt lys som gjorde senteret dunkelt. Dårlig fargegjengivelse og lite kontraster skjulte også de unike arkitektoniske detaljene og utsmykningene og ga et grått og kjedelig inntrykk av senteret.
Grønland Basar er et senter med enormt potensiale med sine farger, utsmykninger, logoer og varierte varer. Lysdesignet måtte for det første øke det generelle lysnivået med et crispy, hvitt lys med høy fargegjengivelse for å få senteret til å fremstå som lyst, trygt, fargerikt og hyggelig. Videre var det meget viktig å supplere med effektbelysning for å fremheve fasader og logoer, bannere og kunst, og skape et dynamisk og variert lysbilde.
Fokuset i designprosessen var å skape riktig balanse mellom grunnbelysning og effektbelysning for å skape riktig stemning og få belysningslagene til å sammen skape ønsket belysning.

Kraftige LED profiler med 40W pr meter er lagt i slisser i taket. I tillegg til å gi et godt lysnivå gir de også en flott visuell effekt. LED profilene i taket er godt synlige og er montert med et jevnt mellomrom som gir et rent og ryddig inntrykk.

Skinnemonterte spotter belyser veggmaleriene på messanin og skaper et fokus på maleriene, noe som gir de besøkende en opplevelse de ikke får på andre sentre. Fokuset på maleriene understreker identiteten og tilhørigheten til en av Oslos mest mangfoldige bydeler.

Fasaden består av en arkade som er dekorert med mosaikkfliser i gylne farger. Her ble det valgt armaturer med høy fargegjengivelse og intensitet for å få fasaden til å glitre og bli et blikkfang i gaten.
Hver søyle har tre dedikerte spotter med konsentrert lyskjegle som får søylene til å lyse uten å belyse selve gaten. Dette skaper en kontrast mellom den mørke asfalten og de glitrende søylene. Energi og økonomi
All belysningen er LED og dette har medført en betydelig reduskjon i
strømforbruket på kjøpesenteret, og dette gir både en økonomisk og
miljømessig gevinst.

Strømforbruket til belysning er 8,5W/m2 i det nye konseptet.
Vedlikehold LED-armaturene har en forventet levetid på 50.000 timer og kostnader forbundet med vedlikehold er redusert til et minimum.

171206 67C6189 91
171206 67C6214 15
171206 67C6238 44
171206 67C6234
171206 67C6245 48
171206 67C6220 22
171206 67C6218
171206 67C6257
171206 67C6259
171206 67C6265 67
171206 67C6279


Noen av produktene brukt i prosjektet:

LED-profil i slisser i tak:
LED FLex

Spotter til belysning av logoer og bannere:
Light House Hurricane LED

Fasade/logo:
Light House Today LED

Bue:
LEDS-C4 Pompeya Outdoor

Søyler:
LEDS-C4 Powell

Effektbelysning messanin
Light House Scope skinnespot

Effektbelysning hovedplan til bannere og logoer.
Light House Hurricane LED

Kjøpesenter

NORGE
  • Faks: +47 22 67 20 01
  • E-post: firmapost@lhc.no
  • Ordrehenvendelser: ordre@lhc.no
BESØKSADRESSE
  • Light House Company AS 
    Trollåsveien 36
    1414 Trollåsen (Kolbotn)
    Orgnr. 977285836

SVERIGE
BESØKSADRESSE
  • LHC Sweden AB
    Tomtebogatan 2
    S-703 43 Örebro

Kontor og showroom er åpent mandag-fredag 08.00-16.00 • (lageret 07.00-16.00)