Butikkbelysning som øker salget
Butikk-
belysning som øker salget
Butikkbelysning som fremhever produkter og kampanjer forsterker salgsfokus og øker salget. Resultatet er fornøyde kunder og en butikkopplevelse som får kundene til å komme tilbake.
Smarte og energieffektive løsninger kan redusere energikostnadene betydelig og bidrar positivt til butikkens resultat. Produkter med høy kvalitet og lang levetid sørger for å holde driftskostnadene nede og sikrer stabil drift.


Light House leverer alt innen butikkbelysning
Light House leverer alt innen butikkbelysning
Light House har levert butikkbelysning siden 1997 og har et team av dedikerte eksperter som daglig jobber med miljø, bærekraft og energioptimalisering.
Vi kan tilby produkter og løsninger som er tilpasset alt fra privateide butikker til kjeder og kjøpesenter.
Light House har levert butikkbelysning siden 1997 og har et team av dedikerte eksperter som daglig jobber med miljø, bærekraft og energioptimalisering.
Vi kan tilby produkter og løsninger som er tilpasset alt fra privateide butikker til kjeder og kjøpesenter.
Belysningskonsepter med fokus på dine kunder

Vi utvikler belysningskonsepter som legger vekt på å trekke kunder inn i butikken og forsterke handleopplevelsen. Ved å ta utgangspunkt i kundens adferd og butikkens layout, skaper vi en atmosfære som fremhever produktene og oppmuntrer til økt salg. Gjennom vår kompetanse innen forbrukeradferd tilpasser vi lyssettingen for at kundene skal trives, bruke mer tid i butikken og ønske å komme tilbake. Et gjennomtenkt belysningskonsept skal matche merkevaren, løfter varesortimentet og bidra til bedre lønnsomhet.
Våre lysdesignere vil utarbeide en belysningsplan som detaljerer og beskriver belysningskonseptet.
Unike lamper skreddersydd for din merkevare

Bruk av lysstyringssystemer for fleksibilitet og energisparing

For at du skal ha høyest mulig fleksibilitet med din butikkbelysning og samtidig maksimere energibesparing, leverer vi smarte lysstyringssystemer. Casambi med Bluetooth mesh, DALI eller AI styrt belysning. Med disse systemene kan belysningen tilpasses sesong, ulike tider på døgnet og aktiviteter i butikken.
Energieffektiv butikkbelysning med lang levetid

I tillegg til kjente merkevarer utvikler vi også våre egne armaturer basert på våre årelange erfaringerer med belysning. Vi velger kun komponenter som vi har testet og kan stå inne for. . Vi er også en av få aktører som lager våre egne LED COB sammen med kjente produsenter som Citicen, Luminus og Samsung. Dette gjør at vi kan tilby produkter med optimale tekniske spesifikasjoner og høy grad av funksjonalitet.
Opplæring og support – før, under og etter levering

Vi gir deg god opplæring og supporterer deg løpende slik at du alltid har optimal butikkbelysning. Befaring i butikken gjennomføres etter avtalte intervaller hvor vi blant annet justerer lyspunkt ved endringer i butikken. Vårt mål er at butikkbelysningen din er optimal til enhver tid.
Anbefalte armaturer for butikkbelysning
Anbefalte armaturer for butikkbelysning




Downlight butikk
Spotlight butikk
Lineær butikk
Bærekraftige løsninger som bidrar til ditt miljøregnskap
Bærekraftige løsninger som bidrar til ditt miljøregnskap

I Light House har vi som målsetting at vi skal benytte resirkulert grønn aluminium i alle våre skinnespotter, skinner og downlights.
Resirkulert aluminium reduserer karbonavtrykket betraktelig. Ett tonn 100 % resirkulert aluminium sparer omtrent 6 tonn bauksitt (Bauksitt er en leiraktig bergart som er hovedkilden til aluminium) og 9 tonn CO2-utslipp.
Våre løsninger bygger på bærekraftige prinsipper for lavere miljøbelastning. Vi velger resirkulerbare materialer, reduserer strømforbruket og sikrer lavere driftskostnader. Ved å kombinere miljøvennlig teknologi og energieffektiv design bidrar vi både til butikkens bunnlinje og en grønnere fremtid.
Rask og pålitelig levering i hele Norge
Rask og pålitelig levering i hele Norge
Vi har investert tungt i lager, logistikk og kompetanse for å levere raskt og pålitelig. Med et stort sentrallager i Ski og to daglige leveranser i sentrale østlandsområdet, har vi kapasitet til å få riktig vare på rett sted til riktig tid.
Resten av landet får vanligvis varene sine i løpet av noen dager. Vi målsetter oss om å være bransjens mest effektive leverandør av butikkbelysning og yter en service som gjør at du kan stole på at varene ankommer som lovet.

Konkurransedyktige priser du kan stole på
Konkurranse-
dyktige priser du kan stole på
Vi tilbyr markedets mest konkurransedyktige priser på butikkbelysning uten å gå på kompromiss med kvaliteten.
Vårt fokus på kostnadseffektivitet betyr at du får førsteklasses service til en pris som passer dine økonomiske rammer.
Velg oss for maksimal verdi for pengene – på sammenlignbare produkter garanterer vi at vi er best på pris


Energieffektivitet i butikk sparer miljøet og reduserer kostnadene
Energieffektivitet i butikk sparer miljøet og reduserer kostnadene
Med dagens energipriser kan strømkostnadene for en butikk utgjøre forskjellen på underskudd og overskudd for butikken. Da er det kritisk at butikkbelysningen er så energieffektiv som mulig. En investering i ny lysløsning kan gi store besparelser.
ROI (return on investment/nedbetalingen av en investering) kan med dagens (okt 2022) strømpriser i de fleste tilfeller være tjent inn på under ett år. Fra år 2 blir nettogevinsten tilsvarende investeringen – årlig! Dette er en sjeldent god investering.
8 grunner til å velge butikkbelysning fra Light House
8 grunner til å velge butikkbelysning fra Light House
-
Vi er en av Norges mest erfarne leverandører av butikkbelysning med over 30 år i markedet
-
Vårt erfarne team utformer belysningskonsepter som sikrer optimale løsninger for din butikk og lager lysplaner som gjør jobben enklere for installatørene
-
Vi er med deg både før, under og etter leveransen av butikkbelysningen, med et service og supportapparat som sikrer stabil drift
-
Vi er svært konkurransedyktige på pris og leveranse
-
Vi skal være i front med hensyn til bærekraft og miljø
Vi leverer merkevarer og produserer egne armaturer som sikrer høy kvalitet og lang driftstid i butikken
-
Vi lagerfører de viktigste produktene og erstatter komponenter raskt ved feil
-
Vår utviklingsavdeling jobber kontinuerlig for å tilby det siste innen teknologi og energieffektive løsninger innen butikkbelysning
Lyssetting som påvirker opplevelsen av kvalitet og pris.
- Butikker med godt planlagt lyssetting kan gi inntrykk av høyere kvalitet. Et sterkt opplyst miljø føles ofte trygt og inviterende.
- Dårlig eller ujevn butikkbelysning kan gi en opplevelse av lavere kvalitet, noe som kan påvirke kundens vilje til å betale høyere priser.
5 ting du bør vite om butikkbelysning.
5 ting du bør vite om butikk-belysning.
-
Riktig butikkbelysning fremhever produktene
Velg lys som komplementerer produktene dine. For eksempel kan varmt lys gi en koselig stemning i klesbutikker, mens kjølig, hvitt lys fungerer godt i teknologibutikker. Juster butikkbelysningen for å trekke oppmerksomhet til viktige varer eller salgsområder.
-
Forskjellige lag av belysning
Kombiner tre hovedtyper av belysning:
- Generell butikkbelysning for å skape jevn lysfordeling.
- Effektbelysning for å fremheve spesifikke områder eller produkter.
- Dekorativ belysning for å gi særegenhet, atmosfære og stil til butikken.
-
Energi og bærekraft
Bruk LED-lys for å redusere energiforbruket. De er energieffektive, har lang levetid, og tilbyr et bredt spekter av lysfarger.
Dette vil bidra til lavere kostnader og en mer miljøvennlig butikk. -
Fargegjengivelse i butikk er viktig
Fargegjengivelsesindeksen (CRI) angir hvor nøyaktig lys viser fargene på produktene.
En CRI på 80 eller høyere anbefales for butikker, da det sikrer at varene ser naturlige og tiltalende ut.Fargetemperaturen Kelvin på lyset måles på en skala fra varmt til kaldt.
Jo høyere opp du kommer på skalaen, jo kaldere føles lyset. -
Tilpass butikkbelysningen til kundeopplevelsen
Lysstyrke og plassering kan påvirke hvordan kundene oppfatter butikken din. For eksempel kan dempet belysning skape en luksuriøs følelse, mens sterkere lys gir en mer energisk atmosfære.
Lysets psykologi avslører hvordan ulike lysvalg kan påvirke våre følelser, humør og generelle velvære.
Varm belysning gir komfort og avslapning, fremmer sosiale forbindelser og positive følelser, mens kjølig belysning øker årvåkenhet og konsentrasjon. Denne kunnskapen kan vi også benytte når vi skal designe butikkbelysning som kommuniserer atmosfære og merkevareidentitet. En varm belysning vil gi en koselig atmosfære, mens kjøligere lys kan gi et rent og profesjonelt inntrykk.
Skal man lage en luksuriøs merkevarebutikk vil også valg av belysningsprodukter ha en avgjørende rolle. I disse tilfellene stilles det konseptuelle krav til at lysarmaturene skal spille en større rolle i butikkdesignet.

Forskning har vist at riktig butikkbelysning er avgjørende for å skape en god kundeopplevelse og riktig butikkbelysning vil i tillegg bidra til å forbedre butikkens omsetning. Riktig butikkbelysning trekker til seg kunder, skaper et innbydende miljø, og fremhever produkter på en måte som oppmuntrer til kjøp.

Viktigheten av CRI for butikkbelysning
Viktigheten av CRI for butikkbelysning


Fargegjengivelsesindeksen (CRI – Color Rendering Index) er en avgjørende faktor innen butikkbelysning, da den måler lyskildens evne til å gjengi farger naturlig og troverdig sammenlignet med naturlig dagslys.
Skalaen går fra 0 til 100, der en høyere CRI-verdi indikerer bedre fargegjengivelse. For butikker, hvor atmosfære og produktpresentasjon er essensielle, spiller CRI en kritisk rolle for å skape en tiltalende og autentisk opplevelse for kundene.
Fargetemperatur er viktig i butikkbelysning
Faretemperatur er viktig i butikkbelysning
Betydningen av fargetemperatur i butikkbelysning.
Fargetemperatur spiller en avgjørende rolle i hvordan kunder opplever butikken din og hvordan produktene fremstår. Varmt lys skaper en innbydende atmosfære som oppmuntrer til lengre opphold, mens kaldere lys gir en følelse av effektivitet og tydelighet som fremhever detaljer. Riktig fargetemperatur kan løfte kundeopplevelsen, fremheve farger og materialer på en troverdig måte, og tilpasses ulike butikkområder for å styrke salgsresultatene.

Belysning påvirker kundens oppholdstid i butikk
- Varmt og behagelig lys skaper en innbydende atmosfære som oppmuntrer til lengre opphold, mens blendingsfritt og balansert lys reduserer stress.
- Sterkt lys kan få kundene til å handle raskere, noe som kan være nyttig i høytrafikkbutikker som dagligvarebutikker.
- Strategisk bruk av butikkbelysning kan også fremheve produkter og veilede kundene gjennom butikken.
Ofte stilte spørsmål om butikkbelysning
Det finnes ingen standard for hva som er optimalt eller anbefalt lux-nivå i en butikk, slik det er for andre arealer, for eksempel kontorer. I butikksammenheng er dette helt individuelt og avhenger av butikktype, konsept og hvordan man strategisk bruker lys for å øke salget.
Det er en rekke fordeler ved bruk av LED-belysning i butikker. De mest åpenbare er lang levetid, redusert behov for service, lavere energiforbruk, mer lys, bedre lyskvalitet, umiddelbar oppstart av lysanlegget og et mer miljøvennlig lysanlegg.
Ra (Rendering Average) er en del av CRI (Color Rendering Index) og måler hvor godt en lyskilde gjengir farger basert på 8 standardiserte testfarger. I butikkbelysning er høy Ra-verdi viktig for at produkter som klær, mat og kosmetikk skal fremstå med riktige og naturlige farger. Dette skaper en bedre kundeopplevelse, bygger tillit og øker sannsynligheten for kjøp.
Du kan lese mer om RA og CRI her.
Fargetemperatur er sannsynligvis det som påvirker atmosfæren mest i en butikk. Fargetemperatur (K) angir hvor kaldt eller varmt lyset oppleves og handler derfor om en subjektiv følelse. Et høyere Kelvintall gir en kjøligere og renere (mer klinisk) opplevelse, noe som gjør at mennesker blir mer aktive, og rommet oppleves som renere, kaldere eller mer sterilt. Et lavere Kelvintall gir en varmere følelse, som skaper en roligere atmosfære og gjør at rommet føles lunere og mer koselig. I nordiske butikker er 3000 K det vanligste, da det verken er for varmt eller for kaldt. I sørligere breddegrader er det derimot mer vanlig å bruke 4000 K.
Fargegjengivelse (CRI) angir hvor godt en lyskilde gjengir farger sammenlignet med en halogenlyskilde eller dagslys. Høy CRI er spesielt viktig for butikker som selger produkter der korrekt fargegjengivelse er avgjørende, for eksempel klesbutikker. Et eksempel er hvis du kjøper en rød genser som fremstår som knallrød i butikken, men når du kommer ut i dagslys, virker den mer brunaktig eller blass. Du kan lese mer om fargegjengivelse og CRI her.
Indirekte belysning oppstår når lyset først treffer en overflate, for eksempel en vegg eller et tak, og deretter reflekteres inn i rommet. Dette gir et behagelig lys som ikke blender eller virker sjenerende. Direkte belysning, derimot, er når armaturen lyser rett ned på gulvet eller på ett objekt.
Vi bruker ofte begge deler når vi skal designe en god belysningsløsning for butikk. Da brukes indirekte lys for å gi det vi kaller bakgrunnslys, deretter legger vi på direkte lys ved hjelp av spotlights for å fremheve produkter. Indirekte lys kan også brukes for å endre rommets karakter. For eksempel, i et rom med lav takhøyde kan opplysning av taket skape en illusjon av større takhøyde.
Å bruke belysning strategisk er noe av det vi fokuserer på i vårt konsept «Selgende Lys». For å skape en opplevelse i butikk så er kontraster helt essensielt. Vi sier at «for å se lyset, må man tillate mørke» og det er først når man aksepterer at ikke hele butikken trenger å være like lys, at man kan bruke lyset strategisk. Strategisk belysning handler om tre hovedprinsipp:
- Skap opplevelse ved at kundene opplever variasjon.
- Sørg for at de produktene eller områdene som er av strategisk betydning har mer lys en områdene rundt, kanskje så mye som dobbelt lysmengde.
- Unngå blending. Blending oppleves som svært plagsomt for kundene og kan hindre effektiv bruk av lys i en strategisk sammenheng.
Det er flere ting som kan gjøres for å redusere energikostnader i forbindelse med belysning. Dersom man ikke har gjort det allerede, bytt all belysning fra gammel teknologi til LED. Er man heldig vil hele investeringen betale seg tilbake i løpet av ett til to år.
Det andre man bør se på er belysning i alle rom som ikke er salgsarealer. Her bør det monteres bevegelsessensorer slik at lyset ikke står på når det ikke brukes. Light House har armaturer med innebygget sensor som lett kan byttes ut med eksisterende belysning.
Det tredje som kan vurderes er å bruke lysstyring for å dempe belysningen i deler av butikken i perioder med lite trafikk. Det er fult mulig å dempe deler av belysningen med opptil 30% uten at det går på bekostning av kundeopplevelsen. Dette er en mer krevende prosess og krever både kompetanse og riktig utstyr. Det vanligste å bruke i denne sammenhengen er DALI-styrte lyssystem. Ett annet og litt enklere system er Spotlights med trådløs styring som Casambi eller lignende. Ta kontakt med Light House om du ønsker å vite mer om styringssystemer for butikker.
Nei, det finnes per i dag ikke noen spesielle lovkrav eller standarder for butikkbelysning, utover forskrifter for elektriske anlegg.
Sammenhengen mellom lys og forbrukeradferd er noe vi i Light House har forsket på i mange år, og det er selve grunnfilosofien i vårt konsept «Selgende Lys». Hvordan vi mennesker reagerer på lys er komplisert og har mange aspekter. Men kort fortalt handler det om å forstå at dette er en nedarvet egenskap. At vi er mørkredde, eller at vi søker mot lyset, er to overlevelsesmekanismer som er en del av urinstinktet vårt. Det gjør at vi handler ubevist rundt lys, og det er noe vi kan benytte til vår fordel når vi skal påvirke kunden til å gjøre en forutbestemt handling. Vil du vite mer om hvordan du kan bruke lys til å øke salget i din butikk, kontakt oss for en prat.
Fordelen med justerbar belysing er at man kan rette lyset dit man ønsker. På den måten kan man bruke lyset strategisk og det er mulig å skape mer spenning og kontraster. I dagligvarebutikker er det vanlig å bruke armaturer som ikke kan justeres. Butikken får da ett jevnt lys i hele butikken. Med moderne LED-belysning kan man bruke optikk for å styre lyset inn mot hyllene, for eksempel med bruk av kanalbelysning. Over frukt- og grønnsaktorget brukes ofte skinnespotter som er justerbare alle veier.